Coronavirus: Har du spørgsmål til din rejseforsikring? Se hvordan vi dækker sommerens ferierejser. Læs mere.

Aktuel rejseinformation

(Opdateres løbende)

En lang række af sommerens populære rejsedestinationer er nu genåbnet. Udenrigsministeriet har ændret rejsevejledningerne for de fleste lande inden for EU og Schengen-området og nu også flere lande i resten af verden. 


Sådan dækker vi – kort fortalt

Gule områder

Skal du rejse til et land eller område, der er gult – dvs. at det ikke længere er frarådet at rejse dertil:

  • Rejseforsikringen dækker som normalt
  • Du kan ikke bruge afbestillingsforsikringen, hvis årsagen til afbestilling er relateret til corona-situationen uden for Danmark
     

Orange områder

Skal du rejse til et land eller område, der er orange – dvs. at alle ikke-nødvendige rejser dertil fortsat frarådes:

  • Rejseforsikringen dækker ekstraordinært inden for EU og Schengen-området samt Storbritannien (dog ikke ekstraudgifter relateret til corona-situationen)
  • Rejseforsikringen dækker ikke uden for EU, Schengen-området og Storbritannien
  • Du kan bruge afbestillingsforsikringen


Hold øje med rejsevejledningerne – de kan ændre sig

Vær opmærksom på, at rejsevejledningerne løbende kan ændre sig i takt med myndighedernes vurdering af corona-situationen. Nye områder kan derfor blive gule, mens andre igen bliver orange. 
Gældende rejsevejledninger bliver opdateret jævnligt. Følg med på um.dk
 

Vælger du at rejse til et orange område alligevel?

Vi anbefaler, at du altid følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger. 

Vælger du at trodse anbefalingerne og rejser til et orange land eller område alligevel, hjælper vi dig inden for EU og Schengen-området samt i Storbritannien. Her er du nemlig i forvejen dækket af det blå EU-sygesikringskort, og vi kan få dig sikkert hjem, hvis det skulle blive nødvendigt.

Rejseforsikringen dækker ekstraordinært, hvis du bliver akut syg eller kommer til skade – også hvis du bliver smittet med coronavirus og får brug for behandling eller hjemtransport. 

Rejseforsikringen dækker derimod ikke:

  • hvis du skal evakueres eller tager hjem før tid på grund af en ny bølge af coronasmitte
  • ødelagte feriedøgn, som skyldes coronavirus 
  • ekstraudgifter, som direkte eller indirekte skyldes, at din rejse bliver ufrivilligt forlænget - fx fordi dit fly er aflyst, grænserne lukkes eller du kommer i karantæne. Bliver din rejse ufrivilligt forlænget, vil du dog fortsat være dækket, hvis du bliver syg eller kommer til skade, indtil du igen kan rejse hjem til Danmark.
  • ekstraudgifter, som skyldes, at din rejse bliver afbrudt eller på anden måde ændret som følge af restriktioner på rejsedestinationen – fx genhusning eller forlængelse af hotelophold ved karantæne
  •  ekstraudgifter, som ikke vil være der under normale forhold


Vælger du at rejse til et land eller område i resten af verden, dækker rejseforsikringen ikke. Det skyldes, at vi ikke er sikre på at kunne hjælpe dig og få dig hjem på forsvarlig vis, hvis du skulle blive akut syg eller komme til skade.


Ønsker du at afbestille en rejse?

Hvis du vil afbestille en rejse her til sommer, er der forskel på, om du selv har booket og planlagt rejsen, eller om du har købt en pakkerejse.


Har du selv har planlagt rejsen?

Hvis du selv har booket din rejse, fx flybilletter og ferielejlighed, campingplads eller hotelophold, dækker afbestillingsforsikringen, hvis det land eller område, du skal rejse til, fortsat er orange, når afrejsedatoen nærmer sig. 

Afbestillingsforsikringen dækker derimod ikke, hvis du skal rejse til et land eller område, der er blevet gult, men ønsker at afbestille, fordi:

  • du ikke længere har lyst til at rejse dertil. 
  • du nu har bestilt en ny ferie – fx sommerhus i Danmark – i den tro, at din udlandsrejse ville være frarådet resten af sommeren
  • formålet med din rejse - fx fodboldkamp, koncert, fødselsdag eller krydstogt - er blevet aflyst   
  • dit fly fortsat er aflyst og du skal finde en anden transport til rejsedestinationen.


Kontakt først flyselskabet og hotel/udlejer

Du skal først kontakte dit flyselskab og hotel eller ferieboligudlejer for at aftale muligheden for at ombooke eller få pengene tilbage. Er det ikke muligt, skal du bede om skriftlig dokumentation for afslaget.

Hvis flyet er aflyst, har du som forbruger ret til at få pengene tilbage fra flyselskabet eller den billetportal, du har købt igennem, da de ikke leverer den vare, du har betalt for. Vær opmærksom på, at du ifølge gældende EU-lovgivning ikke er forpligtet til at tage imod et gavekort eller voucher til senere brug. 


Vent med at anmelde til tre dage før afrejse

Vi kan tidligst tage stilling til, om afbestilling af rejsen er dækket, når der er tre dage til afrejse. Det skyldes, at Udenrigsministeriets rejsevejledning hurtigt kan ændre sig igen.

Følg med i rejsevejledningerne på um.dk


Anmeld afbestilling online

Det er en stor hjælp, hvis du anmelder din afbestilling på coopforsikringer.dk/log-ind-anmeld.
 

Har du købt en pakkerejse?

Hvis din pakkerejse er aflyst, er det dit rejsebureau eller det selskab, som du har købt pakkerejsen hos, der skal dække afbestillingen. I henhold til Lov om pakkerejser § 15, stk. 2. har du ret til at få samtlige beløb refunderet hos din rejsearrangør. 

Kontakt derfor det rejsebureau eller selskab, som du har købt pakkerejsen hos, for at få erstattet din rejse. 

Vær opmærksom på, at du ifølge gældende EU-lovgivning ikke er forpligtet til at tage imod et gavekort eller voucher til senere brug. 
 

Vil du afbestille en ferie i Danmark? 

Har du lejet et sommerhus eller bestilt anden ferie i Danmark, dækker afbestillingsforsikringen som normalt – fx hvis du bliver akut syg eller kommer til skade. Opholdet skal være på mindst tre overnatninger.
 

Skal du snart indbetale restbeløb?

Hvis du har betalt depositum, fx for en feriebolig, hotel eller campingplads, og er i tvivl, om du skal betale restbeløbet, anbefaler vi, at du kontakter os. 

Vent gerne, til der er tre dage til betalingsfristen. Så kan vi bedre hjælpe med at vurdere, hvad der er bedst i din situation – om du skal betale resten af rejsen eller kan få dit depositum refunderet.

Bemærk: Dette gælder ikke, hvis du skal betale restbeløbet af en pakkerejse. Kontakt i stedet rejsearrangøren, du har købt pakkerejsen hos.
 

Overvejer du at købe en ny rejse?

Køber du en ny rejse, kan du bruge afbestillingsforsikringen på normale vilkår, hvis rejsen går et land eller område, der er gult på købstidspunktet. 

Køber du en ny rejse til et land eller område, der fortsat er orange, dækker afbestillingsforsikringen ikke. 
Du kan dog roligt ombooke en rejse. Vi betragter ikke ombooking som en ny rejse.

Har du købt din afbestillingsforsikring efter den 13. marts 2020, dækker vi dog ikke afbestillinger på grund af coronavirus eller relaterede årsager. Du kan se forbeholdet på din police.  
 


Er du i udlandet og har brug for hjælp?

Har du brug for akut hjælp i udlandet, skal du som altid kontakte Rejsehjælp
+45 70 202 202

Har du spørgsmål eller ændringer til din hjemrejse, skal du kontakte dit rejseselskab eller flyselskab.
 

Hold dig opdateret 

Følg altid myndighedernes anvisninger. Vi anbefaler, at du holder dig orienteret på følgende hjemmesider:


Udenrigsministeriets rejsevejledninger
Sundhedsstyrelsen
Statens serum institut
WHO

 

Brug for rejsehjælp?

Bemærk: Du kan først anmelde afbestilling, når der er tre døgn til din afrejse.

Anmeld online

Ring 70 202 202

Vi har åbent mandag-torsdag kl. 10-16 og fredag kl. 10-15.

Relaterede spørgsmål