Coronavirus: Har du spørgsmål til din rejseforsikring? Se her, hvordan vi dækker din rejse.

Aktuel rejseinformation

Siden er senest opdateret 18. oktober 2021. 

Udenrigsministeriet har ændret deres rejsevejledninger, så de igen afspejler sikkerhedssituationen i hvert land og ikke coronasituationen. Det betyder, at vi nu dækker på normale vilkår.


Se de mest populære spørgsmål


Rejseforsikring
 

Hvad hvis jeg ikke når at blive færdigvaccineret før min rejse?

Vi anbefaler, at du altid følger anbefalingerne fra myndighederne. Vi dækker dog som normalt, hvis du kommer til skade eller bliver syg, uanset om du er færdigvaccineret eller ej.


Hvordan er jeg dækket, hvis jeg får coronavirus på min rejse?

Hvis du bliver testet positiv for coronavirus, dækker vi på samme måde som ved enhver anden sygdom – udgifter til lægebehandling, feriekompensation osv.
Vi dækker ikke, hvis du var syg, allerede før du tog afsted.


Dækker min rejseforsikring coronatest i udlandet?

Hvis du har været i nærkontakt med en, der er smittet med coronavirus, og derfor skal testes, dækker forsikringen kun udgiften, hvis testen efterfølgende viser, at du har coronavirus.


Dækker rejseforsikringen ved karantæne?

Bliver du ramt af karantæne pga. coronavirus, mens du er i udlandet, dækker rejseforsikringen rimelige og nødvendige ekstraudgifter – det vil sige udgifter til kost og logi og evt. en ny hjemrejse.
 

Afbestillingsforsikring


Dækker afbestillingsforsikringen isolation, hvis jeg har været i nærkontakt med en coronasmittet? 

Vi dækker i den aktuelle situation, hvis du kan dokumentere, at du har været i førsteleds nærkontakt med en coronasmittet, og du er blevet opfordret af myndighederne til at gå i isolation og ikke kan nå at blive testet efter myndighedernes anvisning inden din afrejse. 
 

Dækker afbestillingsforsikringen, hvis min pakkerejse bliver aflyst?

Hvis din pakkerejse bliver aflyst, er det dit rejsebureau eller det selskab, som du har købt pakkerejsen hos, der skal dække afbestillingen. Ifølge lov om pakkerejser § 15, stk. 2 har du ret til at få samtlige beløb refunderet hos din rejsearrangør. Kontakt derfor det rejsebureau eller selskab, som du har købt pakkerejsen hos, for at få erstattet din rejse. 

Vær opmærksom på, at du ifølge EU-lovgivningen ikke er forpligtet til at tage imod et gavekort eller en voucher i stedet for penge.


Kan jeg afbestille, hvis jeg bliver syg af en vaccine?

Ja, det dækker vi som en normal sygdom.


Dækker afbestillingsforsikringen, hvis jeg ikke når at blive færdigvaccnieret?

Det er dit eget ansvar, at du er vaccineret, hvis det er et krav i det område, du skal rejse til. Vi dækker derfor ikke, medmindre der først indføres et vaccinationskrav, efter du har købt din rejse.

 

Nyttige links 

Udenrigsministeriets rejsevejledninger
Sundhedsstyrelsen
Statens serum institut
WHO

 

Anmeld afbestilling online

Når der er tre døgn til planlagt afrejse, kan du anmelde din afbestilling på vores hjemmeside. 
Ønsker du at afbestille en pakkerejse, skal du kontakte din rejsearrangør.

Anmeld online

Relaterede spørgsmål