Aktuel rejseinformation

Siden er senest opdateret 9. februar 2022. Reglerne om coronavirus gælder indtil 31. december 2022.

Udenrigsministeriet har ændret deres rejsevejledninger, så de igen afspejler sikkerhedssituationen i hvert land og ikke coronasituationen. Det betyder, at vi nu dækker på normale vilkår.


Se de mest populære spørgsmål


Rejseforsikring

Hvad hvis jeg ikke når at blive færdigvaccineret før min rejse?

Vi anbefaler, at du altid følger anbefalingerne fra myndighederne. Vi dækker dog som normalt, hvis du kommer til skade eller bliver syg, uanset om du er færdigvaccineret eller ej.


Hvordan er jeg dækket, hvis jeg får coronavirus på min rejse?

Hvis du bliver testet positiv for coronavirus, dækker vi på samme måde som ved enhver anden sygdom – udgifter til lægebehandling, feriekompensation osv.

Vi dækker ikke, hvis du var syg, allerede før du tog afsted.


Dækker min rejseforsikring coronatest i udlandet?

Hvis du har været i nærkontakt med en, der er smittet med coronavirus, og derfor skal testes, dækker forsikringen kun udgiften, hvis testen efterfølgende viser, at du har coronavirus.


Dækker rejseforsikringen ved karantæne?

Bliver du syg med coronavirus og ramt af karantæne, mens du er i udlandet, dækker rejseforsikringen rimelige og nødvendige ekstraudgifter – det vil sige udgifter til kost og logi og evt. en ny hjemrejse.

 

Afbestillingsforsikring

For at være dækket skal du have vores afbestillingsforsikring, og den skal være købt, inden du købte din rejse.
 

Dækker I, hvis jeg får en positiv coronatest inden min afrejse? 

Ja, vi dækker, hvis din positive coronatest er mindre end 72 timer gammel før din afrejse, og landet, du skal rejse til, kræver en negativ test. 
 

Dækker min afbestillingsforsikring, hvis der indføres karantænekrav på rejsemålet?

Ja, vi dækker, hvis der kommer et karantænekrav, efter du har bestilt rejsen - dog ikke ved pakkerejser.


Dækker min afbestillingsforsikring ferie i Danmark, hvis jeg bliver syg med coronavirus?

Afbestillingsforsikringen dækker ophold i Danmark, når du har booket mindst tre overnatninger, og du ikke kan tage af sted på grund af sygdom – herunder også coronavirus.
 

Dækker afbestillingsforsikringen isolation, hvis jeg har været i nærkontakt med en coronasmittet?

Vi dækker i den aktuelle situation, hvis du kan dokumentere, at du har været i førsteleds nærkontakt med en coronasmittet, og du er blevet opfordret af myndighederne til at gå i isolation og ikke kan nå at blive testet efter myndighedernes anvisning inden din afrejse.


Dækker afbestillingsforsikringen, hvis min pakkerejse bliver aflyst?

Hvis din pakkerejse bliver aflyst, er det dit rejsebureau eller det selskab, som du har købt pakkerejsen hos, der skal dække afbestillingen. Ifølge lov om pakkerejser § 15, stk. 2 har du ret til at få samtlige beløb refunderet hos din rejsearrangør. Kontakt derfor det rejsebureau eller selskab, som du har købt pakkerejsen hos, for at få erstattet din rejse. 

Vær opmærksom på, at du ifølge EU-lovgivningen ikke er forpligtet til at tage imod et gavekort eller en voucher i stedet for penge.


Kan jeg afbestille, hvis jeg bliver syg af en vaccine?

Ja, det dækker vi som en normal sygdom.


Dækker afbestillingsforsikringen, hvis jeg ikke er færdigvaccineret?

Det er dit eget ansvar, at du er færdigvaccineret, hvis det er et krav i det område, du skal rejse til. Vi dækker derfor ikke, medmindre du af medicinske årsager ikke må modtage vaccinen. 

Det er en betingelse for dækning, at kravet om færdigvaccination er kommet efter, at du har bestilt rejsen.

 

Nyttige links 

Udenrigsministeriets rejsevejledninger
Sundhedsstyrelsen
Statens serum institut
WHO

 

Anmeld afbestilling online

Når der er tre døgn til planlagt afrejse, kan du anmelde din afbestilling på vores hjemmeside. 
Ønsker du at afbestille en pakkerejse, skal du kontakte din rejsearrangør.

Anmeld online

Relaterede spørgsmål